Hoppa till sidans innehåll

Lag EM och U15 EM 2014

Reseberättelse från Lag och U15 Individuella EM i Basel 2014

Lite bakgrund om mig som domare.

Jag har varit domare på internationell nivå sedan 1998 och varit Europadomare sedan 2007. Mina höjdpunkter har varit 2008 där fick jag möjligheten att åka till China för att döma badminton i Li Ning China Master Super Series och året 2010 var jag med i Youth Olympic Games i Singapore. Som exempel kan ni gå in på följande länk för att se hur det kan se ut; http://www.youtube.com/watch?v=01rCQMzRyyQ&list=PLacV5kFXWnEwuoH0ZiWDkI2fWzwnBVlfh&index=4

Jag har varit på olika utlandsuppdrag ca 2 gånger per år sedan jag blev Förbundsdomare i Sverige. Hotellet var trevligt och frukosten rejält tilltagen.
Spelhallen var stor och agerade normalt som kongresshall. Transporter var också bra med bussar som gick fram och tillbaka från hallen och hotellet. På hotellet fick vi dessutom ett kollektivkort vilket gjorde att vi kunde resa fritt i kollektivtrafiken under veckan

Detta uppdrag var tilldelat till mig för att se om det var dags att ta nästa steg ut i världen och kunna skickas på assessment(bedömning) och prov till att bli BWF Badminton World Federation Umpire. I höstas fick jag skicka in till Badminton Europe vilka tidigare uppdrag som domare jag gjort för att kunna nomineras och vara med i Lag-EM 2014. Lite senare fick vi svar tillbaka från Badminton Europe att jag var uttagen att döma EM och att jag skulle vara där i 7 dagar och dessutom ”undergo appraisal”. Vad betyder ungefär undergå bedömning. Skulle jag hålla måttet som Badminton Europé Certifierad domare och skulle det räcka för att skickas på assesment under WM i Köpenhamn i augusti 2014.

Resan ner gick bra och efter att ha rest med bil, flyg, buss, tåg, flyg och sen buss igen var jag nu på plats på mitt hotell som jag trodde vi skulle bo på. Tyvärr visade det sig att vi hade blivit körda till det förutbestämda hotellet i Tyskland, men som de hade ändrat några veckor innan och som de glömt berätta för oss. Sådana incidenter är vanliga och det är bara att gilla läget och se vad som händer härnäst. Efter denna de tour blev vi åter körda till Schweiz och inkvarterade på rätt hotell. Tävlingen pågick från tisdag till söndag och det var många matcher som skulle dömas. En av de bättre matcher jag fick döma var semifinalen i herrsingel mellan England och Tyskland. En dråplig händelse som inte får hända skedde tyvärr. En av spelarna fördröjde spelet och jag kallade till mig spelaren och när jag var klar tappade jag mitt stoppur och spelaren var snäll nog att ta upp klockan. Det var en dissaster enligt bedömarna!!

En rolig incident som inträffade var när jag satt servdomare och en av spelarna inte var nöjd med mitt servdomslut, eftersom de ville fuska. Motståndaren passade på att prata till motståndarna om situationen i samband med setbytet varpå domaren sa åt spelaren att inte prata genom nätet. Spelaren kontrade med att påpeka att så kort är han inte utan han pratade faktiskt över nätet. Det är ju inte tillåtet heller men alla fick ett smil på sina läppar.

Vi var väldigt många bra domare på plats och många av dessa hade jag träffat vid många andra tävlingar.

En av mina matcher såg ut som denna; http://www.youtube.com/watch?v=NO0daE5FMsM&list=PLacV5kFXWnEwuoH0ZiWDkI2fWzwnBVlfh&index=2

Det var många bra domare med och det var 6 BWF-Accredited umpires, 11 BEC-Certificated umpires, däribland jag och 19 BEC-Accredited umpires.

Under tisdag till fredag bedömdes de crediterade europadomarna om de skulle kunna skickas vidare för kurs och bedömning till att bli certifierade. Torsdag till söndag bedömdes vi certifierade domare om vi skulle rekomenderas till BWF till att bli skickade till assesment till accreditering under VM i Köpenhamn i augusti 2014. De acrediterade BWF domarna bedömdes under lördagen och söndagen. Normalt sett är det nervöst att döma på den här nivån men denna gång var det värre.

Bedömarna tittade inte bara på mitt arbete på banan utan också utanför banan och även på hotellet och min ”lediga tid”. En av kvällarna gick vi domare ut för att äta mat ihop och då blev det klart att kunna engelska perfekt kan få sina oanade konsekvenser. Min rumskamrat var från England och talade bra och snabbt. När vi skulle beställa maten försökte han fråga om det serverades sallad till maten och svaret blev att javisst gör de det. Han ville då gärna ha en ”side plate” med lite sallad. Inga problem sa servitrisen. När maten sedan kom fick han in en ”liten” gigantisk sallad som var placerad på en tallrik som var dubbel så stor som en normal rätt. Och vi andra fick vänta på att han ätit färdigt sin ”lilla” sallad. Vi domare fick oss ett gott skratt.

På kvällarna samlades några av oss domare. Alla fick inte plats i ett hotellrum, vilket vi faktiskt försökte en kväll, men syret tog slut och domare fick släpas till sina rum. Det diskuterades diverse regler och händelser samt världspolitik och familjesituationer. Diskussionerna kan ta sig rätt intressanta vändningar då det gemensamma språket är engelska och domarna är från hela Europa. Språkförbistringar och komiska situationer uppstår hela tiden.

Att åka till Schweiz och Basel innebär att flyga till Frankrike men Basel ligger i Schweiz. Schweiz var dyrt men vi fick en daglig matersättning som räckte till ett ordentligt mål mat om dagen. I hallen blandas språk friskt och att resa som domare innebär att språkkunskaperna stärks och min färdighet i Engelska ökar.

En intressant resa som gör att det är kul att fortsätta döma. Var nästa resa barkar det vet jag inte nu men jag längtar redan dit.

Bästa hälsningar

Mikael Olsson, Certifierad Europadomare boende på Gotland.

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:09 Skribent: JAN ANDERSSON
Epost: This is a mailto link

Se livesänd Badminton

Följ oss i sociala medier

Facebook logo Instagram

118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996022
E-post: This is a mailto link