Hoppa till sidans innehåll

29 OKT 2013 12:17
Reseberättelse
  • Skapad: 29 OKT 2013 12:17

Dag 1 – vi landade kl. 09.10 på Bangkoks flygplats och tog direkt taxi till hotellet. Vägen dit var väldigt ockuperad med bilar, motorcyklar och människor. Det var totalt kaos i trafiken. Bangkok är en stor och ganska smutsig stad som vi kan känna av fastän vi bor två mil från centrum. Direkt när vi anlände kände vi av att det var ett stort och proffsigt arrangemang. Spelarhotellet är ett fint fyra och ett halt stjärnigt hotell. Vi behövde inte öppna våra dörrar eller bära våra väskor till rummet och tävlingsorganisationen var på plats på hotellet så man kunde boka träningstider och bussturer.

Efter vi fått våra rum och bestämt ven som skulle sova var så gick Felix och Daniel på en löprunda för att komma in igång efter den långa flygturen. Senare på eftermiddagen hade vi vårt första träningspass i träningshallen (34 grader) som varade i en och en halv timme. Efter passet kände man att dygnsrytmen inte var på plats ännu och åt därför en tidig men god middag på hotellets utsökta restaurang. Sedan försökte vi vara vakna relativt länge i hopp om att få in dygnsrytmen men vi alla misslyckades och somnade runt 20.00.

Dag 2- vi vaknade relativt sent för att äta en god frukost,  bestod mestadels utav nudlar och ris. Sedan kl. 13.00 var det dags för vårt andra pass, också i den varma träningshallen. Denna gång gick det bättre då vi börjar vänja oss med klimatet. Sedan skyndade vi oss till Stadium för att bevittna junior – vm finalen i lag. Korea slog Indonesien efter imponerande spel och man kan minst sagt säga att stämningen var på topp. För övrigt kan man säga att hallen är stor med högt i tak med en stark vind som ändrar riktning på obestämd tid. En häftig upplevelse för oss alla tre.

Dag 3 – sista dagen innan den individuella tävlingen hade kommit och vi kände oss båda väldigt taggade och skulle testa på spel i tävlingshallen för första gången. 1 h hade vi på oss att komma in i hallen så bra som möjligt. Det var lite ovant till en början, men mot slutet kändes det enklare att hantera vinden och vi båda kände oss säkrare på hur vi skulle spela. Transporten tillbaka till hotellet gick som vanligt via bussar som går 1 gång i timmen, både från och till hallen. Lite avslappning på hotellet, bland annat bestående av en simtur i den fina poolen var skönt innan banketten och välkomst middagen ägde rum senare på kvällen.

Öppningsceremonin började kl. 18.00 med att alla fick ta gruppbild bredvid vackra thailändskor J. Efter det så skulle vi gå in i en enorm sal med bord som var fint dukat med en scen som skulle bjuda på underhållning. Nu var det fest . Det började med musik och dansgrupper som slogs och voltade över varandra. Efter underhållningen var det dags att äta från en enorm buffé som serverade utsökt thailändsk mat. Efter en halvtimme så började andra akten av underhållning. Man visade ett program om den thailändska kungens inflytande på badminton i landet. Avslutningsvis så fick man anse en nominerad från varje land som skulle upp på scen för att ta emot ett pris. Festen avslutadse runt 20.00 och vi alla hade kommit in junior vm känsla efter detta enorma öppningsceremoni.

/FK U19 Erik Bojesson

118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996022
E-post: This is a mailto link