Hoppa till sidans innehåll

Förälder


Kära föräldrar,

Badminton handlar inte bara om att slå till fjäderbollen. Både i föreningarna och på Badminton Sweden lägger vi stor vikt vid att de unga trivs och tycker det är kul att spela badminton. Det är viktigt med något så fint som etik och moral. Vi kunde också ha kallat det för regler och för gott uppförande i badmintonsporten, för detta material är ett försök till att få de unga att lära sig och förstå att det är mycket trevligare att spela och vara i föreningen, när vi alla visar respekt och uppför oss ordentligt. Vi har därför tagit fram Badmintonspelarens 8 bud.

8bud-mindre

Vi upprepar de 8 buden nedanför – som en information till er, så ni kan hjälpa till att göra föreningen till en trevligt plats för våra barn att vara på.

 

1.Vi är schyssta och ärliga

I de flesta barn och ungdomstävlingarna finns ingen domare. Barnen dömer själva matcherna. Därför har vi gett dem några regler de ska följa. De lyder såhär:

• Vi dömer bara på vår egen halva av banan

• Vi dömer bollen som vi ser den

• Vi dömer bollen rätt även om bara en liten del av den rör strecket

• Vi ger motståndaren bollen om vi är osäkra

• Vi säger poängställningen högt efter varje boll så vi slipper missförstånd

• Kontakta lugnt och fint ledarna av turneringen om ni är osäkra på reglerna

 

Kom ihåg! Dömer vi schysst och ärligt kommer motståndaren också göra det. Det är viktigt att barnen lär sig att tillämpa dessa regler – för att förebygga att det uppstår missförstånd eller konflikter. I några matcher är det bra om föräldrarna hjälper barnen att räkna på banan. Som förälder får man dock inte agera som domare. Kommentera inte eller kritisera inte barnens beslut utan be dem istället själva lösa problemen om de vänder sig till er under matchen. Vägled barnen men låt dem själv döma – det lär de sig mest av!

 

2. Vi uppför oss ordentligt på banan

Några spelare tycker att det är okej att ropa eller slå och kasta racketen. Det är det inte! Ni kan som föräldrar hjälpa till med det – på flera sätt. Prata med ert barn men låt bli att lägga för stor press på det. Det kan bara medföra en tendens av osäkerhet och kanske nervositet. Om ni är med som åskådare, håll er lugna – speciellt medan barnet servar och spelar. Det är okej att ni applåderar och uppmuntrar dem, men kom ihåg att balansen mellan att stötta och att stressa är hårfin för våra barn. Det är den positiva stöttningen som barnet har behov av. Kom också ihåg att stöttningen till ditt eget barn inte ska gå ut över de andra spelarna – man kan faktiskt applådera så mycket att det stör motståndaren. Det är trevligt med liv i hallen, men det bör föregå anständigt och med respekt för spelarna. När man sitter utanför banan, blandar man sig inte i matchens förlopp, då vi önskar att barnen själva ska lära sig att hantera situationerna på banan. Så därför svarar man inte på frågor om linjebeslut eller poängställning. I Sverige är det tillåtet med coachning mellan bollarna och i pausen vid 11 samt vid setbyte. För våra yngsta, U9 & U11 så är coachningen mellan bollarna inte tillåten, dock är det tillåtet vid pausen vid 11 och setbyte.

3. Vi respekterar vår motståndare

I föreningen lär vi barnen att ha respekt för deras motståndare. Det betyder att man pratar fint till varandra under matchen och respekterar motståndarens känslor - en respekt, som ska finnas åt båda håll.

 

4. Vi säger tack för matchen

Barnen lär sig att säga tack för matchen på ett fint sätt. Vi ger motståndaren handen och vi gör det utan att skryta när vi vunnit och utan sura miner om vi har förlorat. Ge barnen tid och plats till denna lilla ritual och ta gärna del av det om ni har kollat på matchen. Om barnen inte vill göra detta så måste vi som vuxna vägleda våra barn att göra det rätta, oavsett hur ledsen eller sur man kan vara över en förlust.

 

5. Vi stöttar varandra

Vi lär barnen att det är bättre att uppmuntra än att kritisera. Det är viktigt att de stöttar varandra. Det gäller både medspelaren i dubbel/mixed och kamraterna i en lagmatch. Barnen har också behov av att ni stöttar dem. Visa intresse för deras sport. Prata med dem om badminton och följ med till träning och match. Prata med ditt barn efter en match, oavsett om de har vunnit eller förlorat. Visa intresse för ditt barns match och prestation –inte bara resultatet! Kom också ihåg att visa intresse för andra än ditt eget barn – också motståndarna.

 

6. Vi visar hänsyn

Vi lär barnen att vara hänsynsfulla mot varandra, men barnen ska också visa hänsyn till ledare, tränare och andra  de har kontakt med i föreningen. Om vi  som föräldrar hör om barn som retas eller bara tendens till mobbning, så kontakta föreningens ledare eller tränare så de kan  ta upp problemet. Vi vill också gärna att ni kontaktar föreningen om ni upplever problem mellan barnen och tränaren. Vi kan bara göra något åt problemen om vi känner till dem. Enbart med hjälp av dialog kan vi göra något åt problemen. Respektera tränarens beslut som rör ditt barn, men kontakta gärna föreningen om du har förslag på hur saker kan göras

 

7. Vi är goda kamrater

Var inte bekymrad om ert barn lägger mycket tid i föreningen. Det är ett tecken på att barnet trivs, har fått några goda kamrater och säkert själv också är en god kamrat. Badminton handlar om annat än själva spelet. Om det sportsliga ska lyckas, ska många andra förutsättningar vara uppfyllda. En av de viktigaste är positiv stöttning från er, föräldrar! Badminton skiljer sig från lagidrott, genom att barnet står själv i både vinst- och förlust situationer. Det ger ditt barn nyttig erfarenhet. Men likheten med många andra idrotter är att glädjen och leken är viktiga element för ditt barns utveckling.

 

8.Vi hjälper till i vår förening

Vi lär barnen att ge föreningen en hjälpande hand. De flesta föreningarna drivs med frivillig arbetskraft, så det behövs att alla hjälper till. Det gäller också er föräldrar, som kan bidra positivt till föreningen dagligen, genom att bland annat hjälpa till med att köra, leda turneringar, vara lagledare eller baka när det är behov av det.

Uppdaterad: 07 JUN 2016 16:53 Skribent: Agata Rzepczyk

bso

dm

08

ung

utbildning